Skróty i oznaczenia kontenerów morskich – praktyczny przewodnik dla logistyki i transportu

Transport morski odgrywa kluczową rolę w globalnej logistyce, a jednym z jego fundamentów są kontenery morskie. Aby ułatwić komunikację w branży, stosuje się zestandaryzowane skróty i oznaczenia. Dzięki nim spedytorzy, armatorzy, operatorzy portowi czy klienci mogą szybko i jednoznacznie rozpoznać rodzaj kontenera, jego wielkość czy przeznaczenie.
Podstawą w oznaczaniu kontenerów są normy ISO (International Organization for Standardization), które określają zarówno wymiary, jak i kody identyfikacyjne. Skróty stosowane w branży odnoszą się przede wszystkim do długości, wysokości, przeznaczenia oraz specjalnych właściwości kontenerów.
Skróty związane z wymiarami kontenerów
Wymiary kontenerów morskich to absolutna podstawa w logistyce – wpływają na planowanie transportu, koszty frachtu, załadunek w magazynie czy dopasowanie do środka transportu lądowego.
Długość kontenera | Wyjaśnienie |
---|---|
10' | Kontener o długości 10 stóp (2991mm) |
20' | Kontener o długości 20 stóp (6058mm) |
30' | Kontener o długości 30 stóp (9125mm) |
40' | Kontener o długości 40 stóp (12192mm) |
45' | Kontener o długości 45 stóp (13716mm) |
TEU | 1 kontener o długości 20 stóp |
FFF | 1 kontener o długości 40 stóp |
FEU | 1 kontener o długości 40 stóp |
Szerokość kontenera | Wyjaśnienie |
---|---|
1 A | wysokość 2438 mm (8') |
1 AA | wysokość 2591mm (8,6") |
1 AAA | wysokość mm (9'6") |
HC | kontener podwyższany o wysokości 2896mm |
PW | Kontener Pallet Wide to rozwiązanie stworzone z myślą o logistyce opartej na europaletach. Dzięki poszerzonej konstrukcji (o 50-100mm w stosunku do standardowej szerokości 2438mm) pozwala na idealne dopasowanie do ładunku i optymalne wykorzystanie przestrzeni. |
Skróty związane z rodzajem kontenerów
Drugim ważnym kryterium podziału jest przeznaczenie i konstrukcja kontenera. Oprócz standardowych jednostek, powstały wyspecjalizowane rozwiązania dopasowane do różnych typów ładunków:
Skróty | Wyjaśnienie |
---|---|
GP - General Purpose | kontener ogólnego przeznaczenia |
DV - Dry Van | kontener ogólnego przeznaczenia |
DD - Double Door | kontener z podwójmymi drzwiami czołowymi i tylnymi |
FSA - Full Side Access | kontener z dodatkowymi drzwiami na całej szerokości ściany |
OS - Open Side | kontener z otworem z jednej strony |
OT - Open Top | kontener z otwartym dachem |
HT - Hard Top | kontener przeznaczony do przewozu ładunków ciężkich i wysokich |
FR - Flat Rack | kontener platforma bez bocznych ścian i dachu |
RF - Reefer | kontener chłodniczy izolowany agregatem |
TK - Tank | kontener ze zbiornikiem na płyny |
Skróty własności i użytkowania kontenerów morskich
Skróty własności i użytkowania | Wyjaśnienie |
---|---|
SOC - Shipper Owned Container | kontener będący własnością załadowcy |
COC - Carrier Owned Container | kontener należący do armatora |
FCL - Full Container Load | pełny załadunek - cały kontener dla jednego klienta |
LCL - Less than Container Load | ładunek drobnicowy kilku klientów w jednym kontenerze |
Inne przydatne oznaczenia w logistyce kontenerowej
Skrót | Wyjaśnienie |
---|---|
ISO Code | kod czterocyfrowy wg ISO 6346 |
CSC Plate | tabliczka bezpieczeństwa (Convention for Safe Containers) |
MGW (Maximum Gross Weight) | maksymalna dopuszczalna masa brutto |
TARE | waga pustego kontenera |
NET | ładowność netto |
CU.CAP (Cubic Capacity) | pojemność w metrach sześciennych |
Podsumowanie
Świat kontenerów morskich rządzi się swoimi skrótami, które dla osób niezwiązanych z branżą mogą wydawać się skomplikowane. W rzeczywistości stanowią one prosty i skuteczny system, który ułatwia codzienną pracę w transporcie i logistyce. Ujednolicone normy ISO ułatwiają globalną wymianę towarów, eliminując ryzyko nieporozumień i zwiększając bezpieczeństwo oraz przewidywalność procesów logistycznych. Po więcej informacji zachęcamy do zapoznania się z drugim artykułem - https://ecocontainers.pl/blog/jakie-sa-oznaczenia-na-kontenerach-morskich