Kontenery - Eco Containers

Skróty i oznaczenia kontenerów morskich – praktyczny przewodnik dla logistyki i transportu

kontener morski i oznaczenia

Transport morski odgrywa kluczową rolę w globalnej logistyce, a jednym z jego fundamentów są kontenery morskie. Aby ułatwić komunikację w branży, stosuje się zestandaryzowane skróty i oznaczenia. Dzięki nim spedytorzy, armatorzy, operatorzy portowi czy klienci mogą szybko i jednoznacznie rozpoznać rodzaj kontenera, jego wielkość czy przeznaczenie.

Podstawą w oznaczaniu kontenerów są normy ISO (International Organization for Standardization), które określają zarówno wymiary, jak i kody identyfikacyjne. Skróty stosowane w branży odnoszą się przede wszystkim do długości, wysokości, przeznaczenia oraz specjalnych właściwości kontenerów.

Skróty związane z wymiarami kontenerów

Wymiary kontenerów morskich to absolutna podstawa w logistyce – wpływają na planowanie transportu, koszty frachtu, załadunek w magazynie czy dopasowanie do środka transportu lądowego.

Długość kontenera Wyjaśnienie
10' Kontener o długości 10 stóp (2991mm)
20' Kontener o długości 20 stóp (6058mm)
30' Kontener o długości 30 stóp (9125mm)
40' Kontener o długości 40 stóp (12192mm)
45' Kontener o długości 45 stóp (13716mm)
TEU 1 kontener o długości 20 stóp
FFF 1 kontener o długości 40 stóp
FEU 1 kontener o długości 40 stóp
Szerokość kontenera Wyjaśnienie
1 A wysokość 2438 mm (8')
1 AA wysokość 2591mm (8,6")
1 AAA wysokość mm (9'6")
HC kontener podwyższany o wysokości 2896mm
PW Kontener Pallet Wide to rozwiązanie stworzone z myślą o logistyce opartej na europaletach. Dzięki poszerzonej konstrukcji (o 50-100mm w stosunku do standardowej szerokości 2438mm) pozwala na idealne dopasowanie do ładunku i optymalne wykorzystanie przestrzeni.

Skróty związane z rodzajem kontenerów

Drugim ważnym kryterium podziału jest przeznaczenie i konstrukcja kontenera. Oprócz standardowych jednostek, powstały wyspecjalizowane rozwiązania dopasowane do różnych typów ładunków:

Skróty Wyjaśnienie
GP - General Purpose kontener ogólnego przeznaczenia
DV - Dry Van kontener ogólnego przeznaczenia
DD - Double Door kontener z podwójmymi drzwiami czołowymi i tylnymi
FSA - Full Side Access kontener z dodatkowymi drzwiami na całej szerokości ściany
OS - Open Side kontener z otworem z jednej strony
OT - Open Top kontener z otwartym dachem
HT - Hard Top kontener przeznaczony do przewozu ładunków ciężkich i wysokich
FR - Flat Rack kontener platforma bez bocznych ścian i dachu
RF - Reefer kontener chłodniczy izolowany agregatem
TK - Tank kontener ze zbiornikiem na płyny

Skróty własności i użytkowania kontenerów morskich

Skróty własności i użytkowania Wyjaśnienie
SOC - Shipper Owned Container kontener będący własnością załadowcy
COC - Carrier Owned Container kontener należący do armatora
FCL - Full Container Load pełny załadunek - cały kontener dla jednego klienta
LCL - Less than Container Load ładunek drobnicowy kilku klientów w jednym kontenerze

Inne przydatne oznaczenia w logistyce kontenerowej

Skrót Wyjaśnienie
ISO Code kod czterocyfrowy wg ISO 6346
CSC Plate tabliczka bezpieczeństwa (Convention for Safe Containers)
MGW (Maximum Gross Weight) maksymalna dopuszczalna masa brutto
TARE waga pustego kontenera
NET ładowność netto
CU.CAP (Cubic Capacity) pojemność w metrach sześciennych

Podsumowanie

Świat kontenerów morskich rządzi się swoimi skrótami, które dla osób niezwiązanych z branżą mogą wydawać się skomplikowane. W rzeczywistości stanowią one prosty i skuteczny system, który ułatwia codzienną pracę w transporcie i logistyce. Ujednolicone normy ISO ułatwiają globalną wymianę towarów, eliminując ryzyko nieporozumień i zwiększając bezpieczeństwo oraz przewidywalność procesów logistycznych. Po więcej informacji zachęcamy do zapoznania się z drugim artykułem - https://ecocontainers.pl/blog/jakie-sa-oznaczenia-na-kontenerach-morskich