Jakie są standardowe wymiary kontenera

Kontenery morskie są transportowane po całym świecie wszelkimi drogami, tj. morską, lądową czy nawet powietrzną. Transport ich odbywa się masowo dzięki zunifikowanym rozmiarom, które pozwalają je ustawiać obok siebie, a także piętrzyć na kilka pięter, co pozwala na wysłanie chociażby całego statku z kontenerami, czy umieszczenia dwóch kontenerów za sobą na naczepie samochodu ciężarowego. To wpływa na globalizację rynku logistycznego i możliwość dotarcia towarów do najodleglejszych zakątków świata, przy jednoczesnym korzystaniu z transportu intermodalnego. Rozmiary kontenerów są wykonywane według procedur standardów ISO, dzięki czemu mamy pewność, że będą kompatybilne ze wszystkimi środkami transportu oraz innymi kontenerami.
Podstawowe typy kontenerów
W codziennym użytku spotkać można najczęściej kontenery 20-stopowe i 40-stopowe.
Kontenery 20-stopowe są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych kontenerów, wykorzystuje się je w transporcie do cięższych ładunków, a w przypadku funkcji przechowywania do mniejszych objętości.
Wymiary kontenera 20-stopowego:
Zewnętrzne:
Wewnętrzne
W przypadku kontenerów 40-stopowych mamy do czynienia z dwa razy dłuższym kontenerem, do którego można załadować ładunki bardziej objętościowe, lecz niekoniecznie cięższe niż do modelu 20-stopowego. Ze względu na możliwość wsadzenia większej ilości ładunku są one popularne szczególnie w transporcie międzynarodowym.
Wymiary kontenera 40-stopowego:
Zewnętrzne:
Wewnętrzne:
Oba typy kontenerów występują również w wersji podwyższonej o 30cm, tzw, High Cube, która daje możliwość załadowania wyższych produktów, dzięki czemu zarówno wersja 20 i 40-stopowa osiąga wtedy 2,9m wysokości.
Istnieją również kontenery 45-stopowe, które są dedykowane największym objętościom, które są coraz chętniej wybierane. Najczęściej znajdziemy je w wersji HC (high cube) oraz PW (palletwide), co oznacza, że są one zarówno o 30cm wyższe oraz o około 6cm szersze od typowych modeli.
Wymiary kontenera 45’HCPW:
Zewnętrzne:
Wewnętrzne:
W transporcie kontenerów morskich istotne są także limity udźwigu masy towarów wewnątrz, a także masa własna, co w połączeniu daje całkowitą maksymalną masę kontenera i pozwala odnieść to do procedur w transporcie czy przygotowaniu miejsca pod postawianie kontenera jako magazyn na konkretnym terenie. W przypadku kontenera 20-stopowego masa własna wynosi 2245kg, przy jednoczesnej ładowności 28235kg, a kontener 40-stopowy posiada masę własną wynoszącą 3770kg i może o dziwo pomniejszyć bardziej objętościowy lecz lżejszy ładunek wynoszący maksymalnie 26710kg. W przypadku kontenerów 45-stopowych tara kontenera przekracza 4 tony, wynosząc 4260kg i może pomieścić do 29740kg.
Kontenery chłodnicze
Oprócz kontenerów morskich bardzo popularne w codziennym użytku są także kontenery chłodnicze (z symbolem RF – reefer), które służą do transportu i przechowywania w stabilnych niezmiennych warunkach produktów wrażliwych na zmiany temperatury. Mimo iż ich zewnętrzne wymiary są zunifikowane, to wewnątrz różnią się ze względu na grubsze poszycie izolacji oraz obecność agregatu, który dba o stabilne warunki wewnątrz. Kontenery te także występują w trzech podstawowych rozmiarach, tj. 20’, 40’ i 45’.
Wymiary kontenera 20’RF
Zewnętrzne:
Wewnętrzne:
Wymiary kontenera 40’HCRF:
Zewnętrzne:
Wewnętrzne:
Wymiary kontenera 45’HCRF PW:
Zewnętrzne
Wewnętrzne:
Na rynku można znaleźć także kontenery specjalistyczne, jak np. flat rack, które nie posiadają dachu i dwóch ścian bocznych, czy kontenery open top z plandeką zamiast dachu bądź kontenery bulk to sypkich towarów oraz kontenery ze zwiększoną ilością drzwi (double door i open side). Wszystkie te jednostki pomimo specjalistycznego przeznaczenia także mają zunifikowane wymiary zewnętrzne aby można było je transportować i piętrzyć.
Uniwersalność wymiarów kontenerów wszelkiego rodzaju sprawia, że są one fundamentem handlu globalnego i bez problemu można przetransportować towary z jednego końca świata na drugi. Znając wielkość kontenera można łatwo oszacować ilość towarów jaką chce się przewieźć, mając tym samym pewność, że w innym kraju nie przekroczy norm gdyż masy dopuszczalne są wszędzie takie same. Pod ich wymiary dopasowano także środki transportu, produkując naczepy podkontenerowe o dokładnych wymiarach, czy budując kontenerowce, które przez morza i oceany transportują międzynarodowo masowe ładunki. Dzieje się tak, ponieważ w kontenerach jest potencjał z coraz większym rozwojem, dlatego warto w nie inwestować jak i w całą logistykę.